Sok autótulajdonos alábecsüli autója havi költségeit. Itt megtudhatja, hol lehet megtakarítani

A napi munkába járás, a gyermeknek a város szélén lévő lovardába szállítása, nagyobb vásárlások és nem utolsó sorban a hétvégi kirándulások illetve ünnepek – ilyenkor az autók azáltal, hogy A-ból B-be visznek minket, szabadságot és függetlenséget adnak nekünk. Jelentősen különbözhetnek az autóra fordított költségek attól függően, hogy egy autót hogyan finanszíroznak, legyen szó akár új, akár használt autóról. Ezen kívül vannak még adók, biztosítás, műszaki vizsga (TÜV), parkolási díjak, karbantartás, rendszeres ellenőrzés és javítások, valamint a jármű egyedi értékvesztése. De mennyibe kerül ez havonta összesen? Olvassa el cikkünkben, hogyan áll össze a teljes költség, és hol takaríthat meg!

Milyen költségekre számíthatnak az autósok havonta?

A költségek reális áttekintéséhez nem elegendő az üzemanyag- és biztosítási számlák összeadása. Az esetleges hitel- vagy lízingrészletek mellett ugyanis ott vannak az adók, a szervízköltségek és az értékvesztést is bele kell venni a számításba – ez min összeadódik.

Olvassa el az áttekintésünkben, hogy az fenntartási költségek konkrétan hogyan állnak össze:

Beszerzési költségek:

Az autó vételára természetesen fontos kritérium a teljes költség szempontjából. Aki nem tudja vagy nem akarja készpénzben kifizetni a teljes összeget, annak havi törlesztőrészleteket kell vállalnia kölcsön vagy lízing formájában. Ehhez jöhetnek még a futamidő végén egyszeri rendkívüli befizetések is.

Fix költségek:

Rendszeres időközönként különböző számlaösszegeket kell fizetni, amelyek függetlenek attól, hogy az autó csak a garázsban áll-e, vagy ténylegesen használják. Az állandó költségek közé tartozik a gépjárműadó, a műszaki és károsanyagkibocsátási ellenőrzés, minimálisan a kötelező felelősségbiztosítás, valamint egyéb biztosítási ellátások – például egy teljes casco vagy az utasok balesetbiztosítása. Ehhez járulhatnak még a választható autóklub-tagsági díjak, valamint a beálló- vagy parkolóhely bérleti díja.

Üzemeltetési költségek:

Attól függően, hogy hogyan használják a járművet, ezek a költségek eltérőek. Ez elsősorban az üzemanyagra fordított kiadásokat foglalja magában. Az is üzemeltetési költségnek számít, amikor motorolajat vásárol, az autót mosatja és karbantartja, vagy az is, amikor új gumiabroncsokra vagy ablaktörlő lapátokra van szükség. Hasonlóképpen számolni kell az autójavító műhelyben javítási költségekkel is.

Értékcsökkenés:

Leginkább azt a tényt becsüli alá a legtöbb autótulajdonos, hogy gépjárműve folyamatosan veszít értékéből. Az új autók forgalomba helyezését követő első évben az összes személygépkocsi-osztály átlagos értékvesztése  körülbelül 25 százalék, 15 000 km futásteljesítmény esetén. Amennyiben az új autó 20.000 euróba kerül, ez bő 5000 euró. Ezt követően azonban a veszteség jelentősen lelassul, és évente átlagosan 5-6 százalékot tesz ki.

Megjegyzés: Egy 2020-as tanulmány is azt mutatja, hogy sok járművezető jelentősen alábecsüli a jármű havi költségeit. Az RWI – Leibniz Gazdaságkutató Intézet, valamint a Mannheimi és Yale Egyetem (USA) tudósai arra a következtetésre jutottak, hogy a költségek a becslések szerint akár 50 százalékkal alacsonyabbak, mint a tényleges összegek – átlagosan 220 euró a különbség. Az átlagos havi összköltség a szakértők szerint körülbelül 425 euró.

3 példa, amely megmutatja, hogyan oszlanak meg a havi költségek

Az ADAC rendszeresen közzétesz és frissít egy összehasonlító áttekintést, amely számos különböző autómárka és modell költségeit mutatja be. Három példa szemlélteti egy kisautó, egy középkategóriás és egy felső kategóriás jármű havi költségeit. Öt év használatát veszik figyelembe mindhárom esetben, éves 15 000 kilométer futásteljesítmény mellett. A költségek részét képezik az állandó költségek, az üzemeltetési költségek, a szervíz- és gumiabroncsköltségek, valamint az értékvesztés (a Deutsche Automobil Treuhand, DAT használtautók értékére vonatkozó jegyzései alapján).

Kis autó – Fiat Panda 1.2 8V Easy (51 kW):

10.740 euró újonnani vásárlási ár mellett a karbantartás összege 423 euró havonta, illetve 33,8 cent kilométerenként. Az ADAC üzemeltetési költségvizsgálata szerint a kis olasznak havi 81 euró fix költsége, 54 euró javítási, 139 euró üzemeltetési költsége és az értékvesztés 158 euró.

Középkategóriás autó – VW Golf 1.5 TSI OPF ACT Comfortline (110 kW):

26.650 euró újonnani vásárlási ár mellett a költségek 625 eurót tesznek ki havonta, illetve 50 centet kilométerenként. A működési költségellenőrzés során a Wolfsburgból származó gépjármű havi fix költsége 91 euró, a szervízköltségek 60 euróra, a működési költségek 127 euróra rúgnak és az értékvesztés 347 eurós értékvesztés.

Felső kategóriás autó – Mercedes SLC 43 AMG 9G-TRONIC (287 kW):

Az autó újkori vásárlási ára 61.059 euró, a költségek pedig 1207 eurót tesznek ki havonta, illetve 96,6 centet kilométerenként. A működési költségvizsgálat során a sváb autó esetében havi fix költségek 167 eurót, a szervízköltségek 134 eurót, az üzemeltetési költségek 189 eurót tesznek ki és 717 eurós az értékvesztés.

Auto Biztosítási kalkulátor Németországban:

Kevin Ressler

biztosítási szakértő

Otto-Hahn-Str. 21
85435 Erding
Németország

Mobil: +49 (0) 151 22656507
Telefon: +49 (0) 8122 2285225
E-mail: Kevin.Ressler@ergo.de
Web: nemetorszagibiztositas.hu

Kategória: Biztosítás