A Szövetségi Versenyhivatal kritizálja az internetes összehasonlító portálok működését. Szerinte nem mindig a fogyasztók érdekei alapján működnek.
München – Aki biztosítást köt vagy csak informálódni szeretne, gyakran látogatja meg az internetes összehasonlító portálok oldalait. A németek több mint 70 százaléka használja mostanára az összehasonlító portálokat – ezt mutatta ki a WIK Consult tanulmánya. A portálok ezáltal a pénzügyi- és biztosítási közvetítők komoly vetélytársai.
De vajon az összehasonlító portálok tényleg olyan semlegesen, érdekektől mentesen és átfogóan tájékoztatnak, mint ahogy azt mondják? 2017-ben a Szövetségi Versenyhivatal ezen portálok vizsgálatába kezdett, melynek eredménye 2019 közepe óta elérhető. A hivatal a fogyasztóvédők, ügyfelek és versenytársak kritikája alapján megkérdőjelezte a portálok átláthatóságát.
Ilyen módon a Német Biztosításközvetítők Szövetsége (BVK) a tisztességtelen versenyt, a fogyasztók hiányos felvilágosítását, valamint azt vetette fel, hogy megsértik a jutalék átengedésének törvényes tilalmát. Előnyben részesítik a portálok azokat a szolgáltatókat, amelyek jutalékot fizetnek? A Szövetségi Versenyhivatal összefoglaló jelentésében kifogásolja, hogy a portálok azokat a termékeket emelik ki, amelyekért pénzt kapnak (lásd „Összehasonlítóportálok a kritikai kereszttüzében”)
A hivatal a biztosítások területén 17 szolgáltatót vizsgálat meg – közülük a Check 24 messze a legnagyobb. „Az összehasonlító portálok a biztosítások területén nyereségük 90 százalékát a jutalékfizetésekből szerzik, amit a legtöbb felhasználó nem tud”, közli Sally Peters, a hamburgi Institut für Finanzdienstleistungen (iff) megbízott igazgatója.
Norman Wirth, az AfW Pénzügyi Szolgáltatók Országos Egyesületének ügyvezető elnöke kiemeli: „Amennyiben a portálnak jutalékok révén saját érdekeltsége van egy bizonyos termék eladásában, akkor a portál már nem semleges és ezt a fogyasztónak tudnia kell.”
További probléma, hogy gyakran csekély a piaci lefedettség az összehasonlításoknál. Ez különösen alacsony a biztosításoknál. A tanulmány szerzői ennek okaként azt jelölik meg, hogy a portálok kizárják azon biztosítókat, amelyek nem fizetnek jutalékot: „Mivel a fogyasztók részben egyáltalán nem kapnak információt arról, hogy mely szolgáltatók egyáltalán nem kerülnek megjelenítésre, fennáll az elhamarkodott és esetleg az optimálisnál rosszabb döntés kockázata.”
Ismert példának tekinthető a HUK-Coburg, mely nem használja az összehasonlító portálokat mint értékesítési csatornát. Gyakran az Allianz, HDI, R+V Allgemeine Versicherung vagy a Generali termékei sem kerülnek megjelenítésre.
Összehasonlítóportálok a kritikai kereszttüzében A Szövetségi Versenyhivatal alaposan megvizsgálta az összehasonlító portálokat és bemutatta zárójelentését. Ebben a hatóság négy központi problémát nevez meg. Együttműködés / Összefonódás: A több kevesebb – a látszólag önálló összehasonlító portálok mögött gyakran csak kevés adat vagy önálló összehasonlító számítást végző szerver van. Erről a portálok a fogyasztókat legtöbbször nem vagy csak nagyon korlátozottan tájékoztatják. Piaci lefedettség: Ahhoz, hogy az összehasonlításnak a fogyasztó szempontjából legyen értelme, elég nagy számú ajánlatot vagy szolgáltatót kell bevonni. Az energia, telekommunikáció és a légiforgalom esetén magas a piaci lefedettség. Viszont a hiteleknél és biztosítóknál a szolgáltatók egy kis része képviselteti magát. Sorba rendezés: Az összehasonlító portálok fő feladata az ajánlatok szortírozása. A sorba rendezést befolyásolják a szolgáltatás megrendelésének egyszeri kedvezményei – például a szolgáltatók csereprémiumai, bónuszai, engedményei vagy vásárlás utáni pénzvisszatérítései – vagy éppen a portál maga. Az összehasonlító portálok ezeket rendszeresen beleszámolták a tényleges árba, ezáltal ezek az egyszeri kedvezmények jelentősen befolyásolták az elért helyezést. Másrészt a szolgáltatók jutalékfizetései erősen kihatottak az ajánlatok sorrendjére. Az egyszeri kedvezmények esetében a Szövetségi Versenyhivatal nem lát közvetlen összeütközést a tisztességes verseny elvével. Viszont a jutalékfizetéseket aggályosnak tartja, mivel a fogyasztó nem számít a sorrend jutalékfizetés általi befolyásolására. |
Mindeközben ezek a biztosítóknak nagyon fontosak: A portálokon meg nem jelenített biztosítók piaci részesedése – a bruttó biztosítási díjak nagyságát tekintve a gépjármű-üzletágban 43, háztartási biztosításoknál 38, a kötelező felelősségbiztosításoknál 36 százalék. Időközben az Allianz mindenesetre együttműködik a Verivox portállal a gépjárműbiztosítások esetében.
Ezen kívül a Szövetségi Versenyhivatal a portálok együttműködéseit is problematikusnak tartja. Amennyiben a fogyasztó alaposan szeretne tájékozódni, több portált látogat meg. Amennyiben azt látja, hogy bizonyos tarifák jó helyezést kapnak különböző portálokon, akkor azt hihetné, hogy a portálok ezeket a termékeket egymástól függetlenül értékelik pozitívan. De ez nem biztos, hogy így van. A portálok sokkal inkább gyakran ugyanazon összehasonlító számítást végző szervert használják.
A Szövetségi Versenyhivatal ugyan áttekintő képet nyújtott és rámutatott a hiányosságokra, de ennek nincsenek következményei. Andreas Mundt, a Szövetségi Versenyhivatal elnöke ezen változtatni szeretne: „Bizonyos kérdésekben kibővített jogosítványokkal a Szövetségi Versenyhivatal a hatályos általános fogyasztóvédelmi jogot már most is gyorsan és célirányosan tudná a konkrét esetekben érvényesíteni.”
Az iff is üdvözölné, ha több kompetenciával a Szövetségi Versenyhivatal a szabálysértésekre gyorsan tudna reagálni és a BVK is így vélekedik. Utóbbi főként a Check 24-et vette célba és pert indított a portál ellen azért, hogy az tartsa be a jutalék átengedésének törvényes tilalmát. Michael H. Heinz, a BVK elnöke kifejtette: „A BVK sikeresen küzdött a jutalékátengedés tilalmának megtartása és erősítése mellett, mivel ez megvédi a fogyasztókat attól, hogy rövidtávú pénzügyi juttatások miatt nem megfelelő biztosítási védelmet vásároljanak és abban is segít, hogy a közvetítők romboló versenyre kényszerüljenek és a lehető legnagyobb jutalékátengedés irányába menjenek.” A küzdelem még nyitott.
Tovabbi Információ
Kevin Ressler
biztosítási szakértő
Otto-Hahn-Str. 21
85435 Erding
Germany
Mobil: +49 (0) 151 22656507
Telefon: +49 (0) 8122 2285225
eMail: Kevin.Ressler@ergo.de
Web: nemetorszagibiztositas.hu