Soha ne köss ilyet közvetlenül a vásárláskor!

Összefoglalva a legfontosabbakat

Így járj el!

Megéri egyáltalán készülékbiztosítást kötni?

Általánosságban ezért nem ajánljuk a készülékbiztosítást:

Ha viszont új készüléked drága és annyira fontos számodra, hogy mégis kötnél rá biztosítást, vagy pechesnek tartod magad és az új dolgaiddal gyakran történik szerencsétlenség, akkor nyugodt  körülmények között, online hasonlítsd össze a biztosítások feltételeit! A biztosítási szerződést pedig legjobb mindjárt interneten keresztül megkötni.

A készülékbiztosítások túl drágák

A készülékbiztosítás díja az okostelefon újkori értéke szerint alakul. A legtöbb biztosítási szerződés minimum két éves és általában a vételár 10-20 százalékába kerül évente. Ez drága, méghozzá igen drága! Összehasonlításképp: Ki fizetné ki egy 10.000 eurós autó biztosítására évente az 1.500 eurós díjat? Egy autóra a teljes Casco átlagosan 550 euróba kerül évente. 

A legtöbben azért kötnek készülékükre biztosítást, mert attól félnek, hogy leejtik a drága telefont. Gyártótól függően a képernyő javítása 60-180 euróba kerül; nagyjából ennyibe fáj a készülékbiztosítás is minimum két évre. A készülékek tulajdonosainak ezenkívül minden esetben fizetniük kell a biztosítás díját, a javítás költségét viszont csak káreseménykor.

A biztosítók egymás között a nagyarányú biztosítási csalásokkal indokolják a készülékbiztosítások magas díjait. És valóban: hirtelen mindig megszaporodnak a káresemények, amikor az Apple egy új iPhone-t ad ki vagy megjelenik az új Samsung Galaxy telefon. Éppen ezért tartalmaznak a szerződések számos kizáró okot, mint a telefon elhagyása vagy annak ellopása egy őrizetlenül hagyott táskából.

Sokszor a meghosszabbított garanciának sincs értelme

Előszeretettel kínálnak neked több évre meghosszabbított garanciát egy mobilhoz vagy egyéb elektronikus eszközhöz. Az ilyen hosszabbítások általában túl drágák, főként az eszköz értékcsökkenését is figyelembe véve.

Mit fedez a készülékbiztosítás és mit nem?

Az, amit a kereskedők prospektusaikban beígérnek és a biztosítási feltételek két teljesen külön dolog. Ha azonban megsérült a mobilod, akkor a biztosítóval kell egyezkedned, nem pedig a kereskedővel.

Ezek a készülékbiztosítások legfontosabb hozadékai és a térítést kizáró okok:

Sérülés leejtés következtében – ha a mobil leesik és betörik a képernyő vagy egyéb kár keletkezik, a biztosító állja a javítást. Ez a leggyakoribb káresemény, ami motiválja a vásárlókat a biztosítás megkötésére. De a leesés körülményeit ritkán definiálják pontosan a szerződési feltételekben. Értelmezési játékteret hagynak – a biztosítónak pedig sok lehetőséget arra, hogy kivonja magát. Ily módon lehetséges, hogy a szerződésben „baleset” esetére a készülék biztosítva van, de ez a fogalom nincs meghatározva. Ha véletlenül meglök téged valaki és ezért leejted a mobilt, a biztosító hivatkozhat például a lökdösődő felelősségére és megtagadhatja a térítést.

Az „Akte” tévéadás egy másik esetet mutatott be: A megfelelő fotók és eseményleírás ellenére a biztosító megtagadta a fizetést azzal az indokkal, hogy a törés nem leesés útján keletkezett, hanem a kár „más okból is” is bekövetkezhetett. Az kétséges, hogy a biztosítottak a relatíve alacsony érték miatt kezdeményeznek-e jogvitát?

Nedvességből eredő károk – ha a mobil már nem működik, mert folyadék került bele – ez alapvetően a biztosítás tárgykörébe tartozik. Sok biztosító azonban kizárja az „időjárás befolyását” – nehéz tehát a helyzet, ha az ügyfél felhőszakadás közben a füléhez tartotta a telefont.

Lopás – az, hogy odakint rossz emberek leselkednek, akik el akarják lopni a Te új okostelefonodat, kiváló indok a biztosítások értékesítésére.  Pont ezért az alap csomagok gyakran nem tartalmazzák a lopás elleni biztosítást. És ha tartalmazzák is, pont ez a legvalószínűbb ok, ami a biztosítóval való vitához vezethet: A tolvajok gyorsan hozzáférhetnek hátizsákod oldalzsebéhez, kabátod külső zsebéhez, őrizetlenül hagyott utazótáskádhoz vagy nyitott öltözőszekrényedhez. Általánosan elmondható: Ha a készüléket nadrágzsebből, kabát belső zsebéből vagy egy válltáskából tulajdonítják el, csak akkor fedezi a lopást a biztosítás minden kétséget kizáróan.

Kezelési hibák – egyes csomagok fedezik a kezelési hibák okozta károkat is. Ugyanakkor a tulajdonosnak mindig ügyelnie kell a felhasználói kézikönyvben foglaltakra, mert amúgy a biztosító nem fizet. Nem számítva azt, hogy az ügyfél valószínűleg bizonyos idő elteltével már nem is tudja pontosan, mit is olvashatott a vásárlást követően a leírásban? Nem tisztázott, hogy mely kezelési hibák vezethetnek károkhoz, melyekre a gyártó nem figyelmeztet a leírásban.

Vételi vagy jelenlegi érték – a biztosítási szerződések lényeges különbséget tesznek abban, hogy milyen értékben térítik meg a kárt. A jobb szerződések vételi értékkel kecsegtetnek, míg mások cserekészülékkel a használt mobil értékében (szakszóval: Zeitwert – jelenlegi), megint mások pedig a javításra helyezik a hangsúlyt. Egyes feltételek tartalmaznak explicit táblázatokat a jelenlegi értékről: Fél vagy egy év után már csak a vételár 80 vagy 60 százalékát térítik meg.

Önrész – erre külön érdemes pontosan figyelni: Egy jó szerződés ilyet nem tartalmaz!  Ha pedig mégis, akkor fix összegként 20-90 euró között vagy az újkori ár százalékos arányaként. Az utóbbi elég dühítő, ha a biztosítás amúgy is csak az eszköz jelenlegi értékét téríti meg.

Automatikus szerződéshosszabbítás – a legtöbb szerződés minimum 24 hónapra köthető, a jobbak kevesebbre. A legtöbb azonban nem ér véget az említett két év után, hanem automatikusan egy hónappal hosszabbodik. Az ügyfélnek magának kell felmondania a szerződést, amint azt nem éri már meg fizetnie az időközben régi mobilra. Vélhetően a biztosítók arra alapoznak, hogy egyesek ezt elfelejtik.

Kevin Ressler
biztosítási szakértő

Otto-Hahn-Str. 21
85435 Erding
Germany

Mobil: +49 (0) 151 22656507
Telefon: +49 (0) 8122 2285225

eMail: Kevin.Ressler@ergo.de
Web: nemetorszagibiztositas.hu

Biztosítások

Kalkulátorok

Service

Menü