E-bike és pedelec
Ha néhány Radler után felpattan az e-biciklire vagy pedelec-re, akkor kellemetlen meglepetésben lehet része. Jogilag azonban vannak különbségek.
A nap jogi kérdése:
Ha alkoholos befolyásoltság alatt vezetésen vagy kerékpározáson kapják, súlyos szankciókkal kell szembenéznie. Érdemes tisztában lennie azzal, hogy az e-bike vagy pedelec esetében milyen alkoholhatárértékek érvényesek. Melyek ezek a határértékek?
Válasz:
Az e-kerékpárok és a pedelecek még mindig divatban vannak. Még ha a köznyelvben a két kifejezést egy kalap alá is veszik, a közúti közlekedés szabályai szempontjából fontos a megkülönböztetés. A járműtől függően ugyanis más-más közlekedési szabályok és véralkoholszint-határértékek érvényesek.
Kerékpárok és gépjárművek megkülönböztetése
A közlekedési jog szempontjából igen fontos szerepet játszik, hogy Ön kerékpárral vagy gépjárművel közlekedik-e az úton. Eltérő például az a véralkoholszint-határérték, amely mellett kerékpárral vagy autóval közlekedhet. Ha egy gépjármű vezetőjeként balesetet szenved, vétkességtől függetlenül – az általános üzemi kockázat mértékéig – felelősséggel tartozhat. A törvény nem rendelkezik ilyen felelősségről a kerékpárosok esetében. Az, hogy egy pedelec milyen járműnek minősül, a típustól függ.
Mi micsoda?
A pedelecek kerékpárnak minősülnek, amennyiben elektromos pedál segítségével legfeljebb 25 km/h sebességet érnek el. Ezek a pedelecek legfeljebb 250 wattos maximális pedálteljesítménnyel támogatják a kerékpározó lábmunkáját. Ha abbahagyja a pedálozást, a kerékpár beépített elektromos motorja nem teker tovább automatikusan. Az ilyen pedelecekkel be kell tartania az 1,6 ezrelékes alkoholhatárt, használhatja a kerékpárutakat, és baleset esetén az üzemeltetési kockázatért nem felel. 2013 júniusa óta az indító- vagy tolósegítős pedelecek esetében már nincs szükség mopedvizsga-bizonyítványra. Ezek a kerékpárokkal azonos elbírálás alá esnek.
Sebesen az úton
Az úgynevezett S-pedelecek vagy e-bike-ok más kategóriába esnek. Azok a gyors pedelecek, amelyek akár 45 km/h sebességre is képesek, és négy kilowattos motorteljesítményük van, segédmotoros kerékpárnak minősülnek. Ugyanez vonatkozik azokra az e-kerékpárokra, amelyek akár 20 km/h sebességre is képesek pedálos segítség nélkül, és akár 500 wattos motorteljesítménnyel rendelkeznek. Az ilyen segédmotoros kerékpárok esetében saját felelősségbiztosításra és biztosítási rendszámtáblára van szüksége.
A pénzbírságok eltérőek
Mint láthatja, a különbségtétel első pillantásra nem mindig könnyű. Azonban igen fontos szerepet játszik. Ha pedelec vezetése közben megszegi a közlekedési szabályokat, akkor a kerékpárosokra kiszabható bírságokra kell számítania. Ezek gyakran kedvezőbbek, mint az autósokra vonatkozó bírságok. Az üzemeltetési kockázatból eredő jogi felelősség pedig különösen költségessé teheti az e-kerékpárral okozott baleseteket egy lassabb pedelechez képest.
Véralkoholszint-határérték a kerékpáron
Ha ittasan kerékpározik, könnyen veszélyt jelenthet magára és másokra. Ezért akkor is mérsékelnie kell az alkoholfogyasztást, ha kerékpárral szeretne hazajutni. A kerékpárosok alkoholkorlátja 1,6 ezrelék – a vezetési hibáktól függetlenül. Ha ilyen alkoholszinttel kapják el, nem csak pénzbírságra és két pontra kell számítania a vezetési nyilvántartásában.
Teszt kerékpárosok számára
Ha rendelkezik vezetői engedéllyel, orvosi-pszichológiai vizsgálatot (MPU) rendelnek el. Ha nem megy át a vizsgálaton, a vezetői engedélyét bevonják. Jogosítványa azonban már kisebb mértékű alkoholfogyasztás esetén is veszélyben van. Már 0,3-as véralkoholszint esetén is büntetőeljárás indulhat Ön ellen, ha ittas állapotra utaló vezetési manőverekkel hívja fel magára a figyelmet. Ha kanyargósan vezet, pénzbírságra, büntetőpontokra, negatív MPU esetén pedig a vezetői engedélye bevonására is számíthat.
Nincs próbaidő a kerékpárosok számára
A próbaidős vezetői engedélyekre egyébként nem vonatkoznak speciális szabályok. Míg gépkocsivezetőként a próbaidő alatt teljes mértékben tartózkodnia kell az alkoholtól, addig a kerékpárosok esetében nincsenek ilyen előírások. Ha 1,6-os véralkoholszint alatt is képes teljesen biztonságosan irányítani a kerékpárt, akkor még a próbaidő alatt sem kell semmilyen következménytől tartania.
Véralkoholszint-határérték pedelec esetében
Ennek megfelelően a pedelec lassabb változataira ugyanúgy vonatkoznak a véralkoholszint-határok, mint a kerékpárosokra. Az 1,6-os véralkoholszint túllépése esetén Ön teljesen alkalmatlannak minősül a vezetésre. Ha elkapják, pénzbírságra, flensburgi pontokra és a „Depperl-teszt” (MPU) elvégzésére való felszólításra is számíthat. 0,3-as vagy annál magasabb véralkoholszint esetén akkor számíthat büntetőeljárásra, ha például vezetési vétséget követ el, és balesetbe keveredik.
E-bike és S-pedelec
A gyors e-bike-ok és S-pedelecek esetében be kell tartania az autósokra vonatkozó szigorúbb korlátozásokat. 0,5-ös véralkoholszinttől 500 eurós bírságra, két flensburgi pontra és a járművezetéstől való eltiltásra kell számítania. 1,1-es véralkoholszinttől már bűncselekményt követ el. Ezt pénzbírság, a vezetési alkalmassági nyilvántartásban szereplő büntetőpontok, és bizonyos körülmények között a vezetői engedélyének eltiltási idővel járó bevonása követi. Végső soron, már csak a saját biztonsága érdekében is érdemes mértékletesnek lennie.
Hogy megkapja, amire jogosult: Jogvédelmi biztosításunk Németországban élő magyarok részére, magyarul beszélő ügyvédekkel:
https://nemetorszagibiztositas.hu/jogvedelem-biztositas/
További kérdések esetén szívesen segítünk
Kevin Ressler
biztosítási szakértő
Németországi Biztosítások
Otto Hahn St. 2185435 Erding
Németország
Mobil: +49 (0) 151 22656507
Telefon: +49 (0) 8122 2285225
E-mail: Kevin.Ressler@ergo.de
Web: nemetorszagibiztositas.hu