A digitális korszak a munka világának számos területét automatizálta. A munkaórákat például gyakran elektronikusan rögzítik, a szabadságkérelmeket egy online portálon keresztül dolgozzák fel, és a projekteket is digitálisan tervezik meg. Így a munkavállalók munkatevékenységeit központilag tárolják, megkönnyítve ezzel a bérelszámolások elkészítését és kiállítását. De ez vajon azt jelenti, hogy vakon meg kellene bíznunk ezekben a folyamatokban?

Cikkünkben arról olvashat, miért érdemes rendszeresen ellenőrizni az elszámolásokat, mikor fordulnak elő különösen gyakran hibák, és hogyan érdemes eljárnia, ha tévesen számoltak el Önnek.

Mire kell ügyelnie a bérszámfejtés ellenőrzésekor?

A kereskedelem szabályozásáról szóló törvény 108. paragrafusa értelmében a vállalatok kötelesek bérjegyzéket kiállítani, hogy a munkavállalóknak lehetőségük legyen a fizetésük, illetve a munkabérük és az adófizetési kötelezettségük kiszámításának ellenőrzésére. Minden esetben előnyös, ha a lehető leggyorsabban kijavítjuk az esetlegesen észlelt hibákat. Ha túl sok idő telik el, nehezebb lehet az egyes részletek nyomon követése és a probléma megoldása. A vállalatoknak és a munkavállalóknak az évfordulón különös figyelmet kell fordítaniuk a bérelszámolásra. Ilyenkor ugyanis gyakran lépnek hatályba jogszabályi változások vagy járulékmódosítások, és előfordulhat, hogy ezeket nem megfelelően vezették át a vállalat számviteli rendszereibe.

Az alkalmazottak először is egy bruttó-nettó kalkulátorral ellenőrizhetik, hogy a kapott pénzösszeg helyes-e. Ezután a következő kérdések segítségével ellenőrizhető, hogy az elszámolás többi része nem tartalmaz-e hibákat.

Itt találja partnerünk bruttó nettó kalkulátorát:

https://lohntastik.de/gns/berkalkulator

Megfelelő-e a jövedelemadó-kategória?

A foglalkoztatottak jövedelemadó-besorolása többször is változhat – például házasságkötés, válás vagy gyermek születése esetén. A jövedelemadó-kategória változása közvetlen hatással van a nettó bérre és így a munkavállaló adóterhére is. Az ilyen jellegű változásokat a munkavállalónak a lehető leghamarabb közölnie kell, különben később magas pótlékokat kell fizetnie.

A szövetségi pénzügyminisztérium egy olyan bér- és jövedelemadó-kalkulátort biztosít, amellyel a munkavállalók ellenőrizhetik és elszámolhatják az általuk befizetett béradót.

Helyesek-e a leszámlázott munkaórák?

Ha a munkavállalók a ledolgozott órák száma alapján kapnak fizetést, akkor azok általában a bérelszámoláson is megjelennek, bár nem kötelező jelleggel. Célszerű tehát összevetni a ledolgozott órákat a kapott bérekkel, hogy az esetleges számítási hibákat fel lehessen tárni, és a díjazást ennek megfelelően módosítani lehessen.

Helyesek-e a gyermek után járó adókedvezmények?

A gyermektámogatással ellentétben a gyermek miatti adókedvezményt nem folyósítják, hanem az adóköteles fizetésből vonják le, amely csökkenti a jövedelemadót. A szülők a gyermek születésétől kezdve a gyermek 18. életévének betöltéséig jogosultak az adókedvezményre. Ha a gyermek még tanulmányokat folytat vagy önkéntes szolgálatot teljesít, a jogosultság legkésőbb 25 éves koráig meghosszabbítható.

Amennyiben a munkavállaló háztartásában ezzel kapcsolatban bármilyen változás történt, célszerű ezt a bérelszámoláson ellenőrizni.

Megtörtént-e a megfelelő társadalombiztosítási járulékok befizetése?

Az egészségbiztosítási, nyugdíjbiztosítási, munkanélküliségi és tartós ápolási biztosítási járulékok kiszámításának módját a négyjegyű járulékkulcs határozza meg. Az egyes számjegyek információt nyújtanak a személynek az adott biztosításhoz való viszonyáról. A sorrend mindig ugyanaz marad:

  • 1. számjegy: egészségbiztosítás
  • 2. számjegy: nyugdíjbiztosítás
  • 3. számjegy: munkanélküliségi biztosítás
  • 4. számjegy: ápolási biztosítás

A kulcs minden egyes számjegyéhez a munkavállaló biztosítási státusza alapján egy számot rendelnek. A 1111-es kulcs például azt jelenti, hogy a személy teljes mértékben felelős a biztosításáért. A diákok, a minijobosok vagy a nyugdíjasok járulékkulcsa ennek megfelelően eltérő módon kerül összeállításra.

Mi a teendő, ha hiba történt?

Ha a bérelszámoláson hibát találnak, azt időben közölni kell a vállalattal írásban. A levélben részletesen le kell írni, hogy mi a konkrét hiba. A német polgári törvénykönyv 195. paragrafusa szerint a munkavállalónak alapvetően három év áll rendelkezésére, hogy kifogást nyújtson be egy helytelen bérszámfejtés ellen, kivéve, ha a munkaszerződés megkötésekor másként állapodtak meg.

Az elszámolások rendszeres ellenőrzése

Egy apró hiba a bérszámfejtésben sok pénzbe kerülhet az alkalmazottaknak – különösen, ha a ledolgozott órák száma alapján fizetik ki őket. Az elszámolásokat éppen ezért rendszeresen felül kell vizsgálni. Fontos megjegyezni, hogy a munkavállaló életében bekövetkező változások közvetlen hatással vannak az adófizetésre és így a havi munkabérre is. Ráadásul a bérezésre és a társadalombiztosítási járulékokra vonatkozó törvények gyakran az új év elején lépnek hatályba. Ezért különösen ebben az időszakban fordulhatnak elő hibák a bérszámfejtésben, amelyeket minden esetben a lehető leghamarabb jelenteni kell a vállalatnak.

Ezt a cikket a német biztosítási ügyvédek írták:

JOGVEDELMI BIZTOSITÁS KALKULÁTOR MAGYARUL

További kérdések esetén szívesen segítünk

Kevin Ressler

biztosítási szakértő
Németországi Biztosítások

Otto Hahn St. 2185435 Erding
Németország

Mobil: +49 (0) 151 22656507
Telefon: +49 (0) 8122 2285225
E-mail: Kevin.Ressler@ergo.de
Web: nemetorszagibiztositas.hu

Kategória: Uncategorized