2022-ben a Szövetségi Statisztikai Hivatal napi 9200 közlekedési balesetet regisztrált Németországban. Sok autónak csak roncsértéke marad – gazdasági totálkár. Elmagyarázzuk, hogy ez mit jelent.
- Gazdasági totálkár: Mi ez?
Egy másodpercnyi figyelmetlenség, és máris bekövetkezik a baj: súlyos frontális ütközés, az autó teljesen megsemmisülni látszik. Gazdasági totálkár? Ez attól függ. Ha a jármű olyan súlyosan megsérült, hogy a javítás becsült költsége meghaladja a csereértéket, akkor „tényleges” totálkárról van szó. Gazdasági totálkár esetén viszont a javítási költségek a csereérték és a maradványérték közötti különbségnél magasabbak.
Például: Ha egy ugyanolyan autó megvásárlása 10 000 euróba kerülne, az autó maradványértéke pedig további 5000 euró lenne, és a számított javítási költség nettó 6000 eurót tenne ki, akkor a gazdasági totálkár feltétele teljesülne. Elvégre a javítási költség 6000 euró lenne, ami több, mint a csereérték és a maradványérték közötti különbség, azaz ebben az esetben 5000 euró.
Összehasonlításképpen: „Normál” vagy „tényleges” totálkár akkor áll fenn, ha a javítási költségek meghaladják a csereértéket. Más szóval, ha a számítási példánkban a javítási költségek meghaladják a 10 000 eurós csereértéket.
A műszaki totálkár
A totálkár egy másik típusa a műszaki totálkár: míg a totálkár vagy a gazdasági totálkár esetén még lehetséges a javítás, addig a műszaki totálkár esetén az eredeti állapot semmilyen körülmények között nem állítható helyre. Az autó már nem menthető.
- A gazdasági totálkár megállapítása
A baleset után általában egy gépjármű-szakértő ellenőrzi az autójában keletkezett baleseti károkat, és a baleseti jegyzőkönyvben megállapítja a javítási költségeket, a csereértéket és a jármű maradványértékét. A maradványérték a nem megjavított autó értéke. Ha a szakértő megállapítja, hogy gazdasági totálkárról van szó, akkor Ön eladhatja a balesetet szenvedett autóját, és az ellenérdekű fél biztosítótársasága – ha a balesetet a másik fél okozta – kifizeti Önnek a csereérték különbözetét. Egyébként ugyanez vonatkozik a normál totálkár esetén is.
A 130 százalékos szabály
Káresemény esetén speciális szabály a 130 százalékos szabály. Önhibáján kívüli baleset esetén az érintett személy integritási érdekeit védi. A kárjogban ez a károsult vagyonának megőrzéséhez fűződő érdekét jelenti. A 130 százalékos szabály mind a totálkár, mind a gazdasági totálkár esetén figyelembe vehető – de csak a felelősségre vonatkozó ügyekben. Ez a speciális szabály nem vonatkozik a teljes körű károkra. A javítási költségek felső határa a jármű újrabeszerzési értéke.
A 130 százalékos szabály értelmében Önnek, mint károsultnak lehetősége van arra, hogy megtartsa baleseti járművét, ha a javítási költségek legfeljebb 30 százalékkal magasabbak, mint a pótlási költségek. Ez azt jelenti, hogy a pótlási költségek legfeljebb 130 százalékát igényelheti kártérítésként, ha az autóját ennyiért teljesen helyre lehet állítani. Ha a javítási költségek meghaladják a 130%-os határértéket, legfeljebb a pótlási értékkel megegyező összeget fizetik ki.
Például: Ha egy ugyanolyan értékű autó csereértéke 7000 euró, akkor legfeljebb 9100 euró kártérítést igényelhet a javításért.
Azt is tudnia kell, hogy: A 130%-os szabály csak akkor érvényes, ha a járművet ténylegesen megjavítják; fiktív egyezség, amelyben a károsult csak a pénzt kapja meg, itt szóba sem jöhet.
A következő követelményeknek kell teljesülniük ahhoz, hogy Ön 130 százalékos alapon rendezhesse a követelését:
- A javítási költségek legfeljebb 30 százalékkal haladhatják meg a pótlási költségeket.
- A balesetben érintett járműnek a balesetet követően még legalább 6 hónapig bejegyzettnek és biztosítottnak kell maradnia.
- A javítást a szakértői jelentésnek megfelelően kell elvégezni.
- A szakértői jelentésnek megfelelő javítást számlával kell igazolni.
- A saját kezűleg végzett javításokat gépjármű-szakértőnek kell igazolnia, hogy azok megfelelnek a szakértői jelentésnek.
- A hiányos javításokat nem a 130 százalékos szabály alapján, hanem a teljes kár kiszámítása alapján számítják fel.
- Mit fizet a biztosító gazdasági totálkár esetén?
Különösen bosszantó lehet az Ön számára, ha vadonatúj autója totálkáros lesz. Ennek oka, hogy a másik fél felelősségbiztosítása csak az autó aktuális értékét fizeti, a csereértéket pedig csak ritkán. A biztosítók ezen egy azonos értékű, azonos korú járműnek a kár napján érvényes beszerzési értékét értik. És mivel az új autó értékcsökkenése már a forgalomba helyezéssel megkezdődik, csak akkor van lehetőség új árvisszatérítésre, ha az autó legfeljebb egy hónapos és legfeljebb 1000 kilométert futott. Még a saját gépjármű-felelősségbiztosítása is csak annyiban téríti az új értéket, amennyiben ezt a gépjármű-felelősségbiztosítási szerződésében rögzítették.
Így áll össze a kifizetés
A kártérítés a biztosítási juttatásból és a balesetet szenvedett járműnek a gépjármű-értékelő által meghatározott értékéből áll.
Csereérték | 7000 euró |
Javítási költségek (a csereérték 130 százaléka) | 9100 euró |
Maradványérték | 3000 euró |
A biztosítónak ezért a csereérték legfeljebb 130%-át (9100 eurót) kell kifizetnie. A szakértő által meghatározott maradványértéket (3000 euró) a biztosító nem fizeti ki.
Figyelem: Átfogó kárigény esetén csak a biztosító társaság jelölheti ki a szakértőt. Ezzel szemben felelősségbiztosítási kár esetén Ön szabadon választhatja meg a szakértőt.
Ezt fizeti még a biztosító
Ha az autó már nem vezethető vagy forgalomképtelen, akkor Ön jogosult egy csereautóra vagy a használati kiesésre vonatkozó kártérítésre – részleges vagy teljes körű biztosítás esetén azonban csak abban az esetben, ha erről a gépjármű-biztosításban megállapodtak. Általában legfeljebb 14 napot tartanak elegendőnek a csereautó beszerzésére; ezután erre az időtartamra bérautót fizetnek Önnek vagy a használatkiesésből eredő károkat megtérítik. Ezen kívül kérheti a felmerült lemondási és regisztrációs költségek megtérítését is.
- Mi is valójában a „nem valódi” totálkár?
Ha új autójával olyan balesetet szenved, amelyben Ön nem hibás, kártérítésként követelheti a vételárat. Ez biztosítási szempontból megegyezik a gazdasági totálkár esetén fizetendő összeggel, ezért „nem valódi” totálkárnak nevezik.
Nem valódi totálkár esetén a nagy baleseti kár ellenére nincs gazdasági totálkár, mivel a javítási költségek alacsonyabbak, mint a csereérték és a roncsérték közötti különbség. Ez azt jelenti, hogy az új autó javítása műszakilag lehetséges és gazdaságilag is ésszerű lenne. Ugyanakkor egy ilyen autó javítása ésszerűtlen értékvesztéssel járna. Egy balesetet szenvedett új járművet megfelelő és szakszerű autóértékelés ellenére jó áron értékesíteni nem éppen egyszerű.
További kérdések esetén szívesen segítünk
Kevin Ressler
biztosítási szakértő
Németországi Biztosítások
Otto Hahn St. 2185435 Erding
Németország
Mobil: +49 (0) 151 22656507
Telefon: +49 (0) 8122 2285225
E-mail: Kevin.Ressler@ergo.de