Mit jelent pontosan a téli gumiabroncs követelmény? Mikor kell elkezdenem használni a téli gumikat? Hogyan ismerhetem fel a téli gumit? Mennyi profil megengedett? Ezekre a próbálunk ebben a cikkben választ adni. A jogi változások mostantól néhány kiigazítással minden parlamenti akadályt elhárítottak, és 2018-ban hatályba léptek. Itt összefoglaljuk az úgynevezett „szituációs téli gumiabroncs-követelmény” legfontosabb újításait, kiegészítéseit és alapvető információit, amelyet 2017. május 31-én tettek közzé a Szövetségi Jogi Közlönyben „Ötvenkettedik rendelet a közúti közlekedési szabályok módosításáról” címmel, és így érvényessé válnak.
A téli gumiabroncs követelmény az StVO szerint (közúti közlekedési szabályok)
A téli gumiabroncs követelményét már 2010-ben a német közúti közlekedés szabályai határozottan rögzítették. A téli gumikat, vagyis a 92/23/ EGK irányelvnek megfelelő gumiabroncsokat csúszós havon, fekete jégen, latyakos, csúszós jégen és csúszós fagyon kell használni. Ezt írja elő az StVO 2. szakaszának (3a) bekezdése. 2017-ig az M + S címkével ellátott gumik a szükséges mértékben megfeleltek ezeknek a követelményeknek. Bővült a kötelező téli gumikról szóló törvény. A hópehely vagy az alpesi szimbólum a jövőben kötelező lesz a téli gumikon.
Csak a hópehely számít
A törvényhozás most világosan meghatározta, hogy mely abroncsok tekinthetők téli gumiknak. A jövőben csak azokat ismerik el téli gumiként, amelyeknek az oldalán úgynevezett hópehely szimbólum (3 csúcsos hegyi hópehely, 3PMSF) található. Csak olyan gumiabroncsokat jelölnek szimbólummal, amelyek megfelelnek bizonyos téli jellemzőknek, és sikeresen teljesítik a hópróbákat. Sok téli gumiabroncs és évszakos gumiabroncs már megfelel ezeknek a követelményeknek, de az autógumik továbbra is csak téli gumiként jelzik az M + S szimbólumot. Ez a szimbólum tehát hosszú távon szolgálta a célját.
A kötelező téli gumik fontos határideinek áttekintése:
- 2018. január 1.: Az újonnan gyártott téli gumik csak az alpesi szimbólummal (a hegyek és hópelyhek háromágú piktogramja a gumiabroncs oldalfalán) felelnek meg a téli gumiabroncs követelményének.
- 2024. szeptember 30.: Eddig a napig az átmeneti rendelet a 2018 előtt gyártott téli gumikra vonatkozik. Ha a járművezetők 2018 előtt új téli gumikat vásároltak, amelyek csak M + S jelöléssel rendelkeznek, akkor is felhasználhatják őket a határidőig.
A téli gumik minimális profilmélysége: törvény és ajánlás
Egy ideig a téli gumiabroncsok minimális profilmélységének növeléséről tárgyaltak, szemben a nyári gumikkal. De a jogalkotó jogilag elegendőnek tartja az 1,6 mm-es abroncsmintázat-mélységet. Az Német Biztosítási Csoport a téli gumiabroncsok minimális profilmélységét 4 mm-re javasolja, mert a téli időjárási körülmények között a gumiabroncsok teljesítménye jelentősen csökken.
- A téli gumiabroncsok legalacsonyabb profilmélysége a törvény szerint: 1,6 milliméter
- Az Német Biztosítási Csoport ajánlása: a téli gumiabroncsok maradék profilmélysége: 4 milliméter
Mikor kell elkezdenem használni a téli gumikat?
A közúti közlekedési szabályok szerint nincs rögzített időszak, amikor téli gumikra lenne szükség. A törvény csak azt írja le, hogy téli körülmények között, például fekete jég, csúszós hó, latyak, jég vagy csúszós fagy esetén a jármű csak M + S azonosítójú gumikkal vagy 2024. szeptember végétől új hópehely szimbólummal rendelkező gumiabroncsokkal felszerelve közlekedhet.
Téli gumi követelmény szabály: O-tól H-ig
Szinte mindenki ismeri a mondást: A téli gumikat O-tól H-ig (németül O-tól O-ig) kell felszerelni. Az első O jelentése október, a másodiké húsvét. Az olyan szakértők, mint az Német Biztosítási Csoport is egyetértenek ezzel az egyszerű mottóval. A sokéves tapasztalat azt mutatja, hogy ilyenkor általában a téli körülmények érvényesülnek.
Ez az állítás azonban nem általánosítható. Az olyan tényezők, mint a helyszín és a húsvét napja, még mindig fontos szerepet játszanak itt. Jövőre húsvét vasárnapja 2021. április 4-én lesz, azután 2022. április 17-re. Két hét különbség van a húsvét dátuma között 2021-ben és 2022-ben. Az időjárás változása, például a klímaváltozás szintén fontos befolyásoló tényező. Összességében tehát a „Téli gumik O-tól H-ig” mottó nem 100%-osan érvényesül, de általános útmutatóként nagyon alkalmas.
O-tól H-ig szabály: októbertől húsvétig a téli gumik legyenek felszerelve
Téli gumik és a 7 fokos szabály
Néhányan betartják a fent leírt „Téli gumik O-tól H-ig” alapszabályt, mások pedig a 7 fokos szabályt. Eszerint a nyári gumik 7 Celsius-fok alatti hőmérsékleten elveszítik tapadásukat, és már nem biztonságosak. Ez csak részben igaz. A téli gumiabroncsok például jobb járművezérlést kínálnak hidegebb hőmérsékleten, valamint havas és jeges utakon is, de ingadozó és emelkedő hőmérséklet esetén leválhatnak. Ennek oka a hosszabb féktáv. Az általános szabályt többek között az ADAC és az „Auto Bild” tesztelte. Ebben az esetben az általános bölcsesség nincs teljesen megerősítve.
Összefoglalva, célszerű ragaszkodni a két állítás keverékéhez, mert az időszak és a hőmérséklet miatt ezek jól egybeesnek.
Téli gumiabroncs nélküli baleset Németországban: mit mond a biztosítótársaság?
Javasoljuk, hogy a sofőr időben váltson téli gumikra. Ha télies időben balesetet szenvedne, és továbbra is nyári gumikkal közlekedne, akkor ennek rossz következményei lehetnek. A gépjármű-biztosítás nem felel meg teljes mértékben, ha súlyos gondatlanságot követtek el. Ilyen esetben a biztosító társaság súlyos gondatlanság miatt megvizsgálja a balesetet, és a legrosszabb esetben a szolgáltatásokat csökkentik vagy teljesen megszüntetik.
A téli gumiabroncs követelményének megsértése szerepet játszhat a részleges és teljes körű átfogó biztosításban vagy a felelősségbiztosításban is. Ha a jogsértés gondatlanságnak minősül, akkor Ön, sofőrként vagy tulajdonosként felelősségre vonható baleset esetén.
Közös gondatlanság, még akkor is, ha a balesetért a másik fél hibás
Még több például a járulékos gondatlanság egy balesetben, amelyért valójában nem Ön volt a hibás. A szabály itt az, hogy elfogadja a nyári gumiabroncsokkal megnövelt balesetek kockázatát téli útviszonyok között. Például, ha egy kereszteződéshez vezet, és az útjogot elveszik Öntől, ezért megpróbál kitérő manővert végrehajtani, de ezáltal összekoccan a másik autóval, bűnrészes, mert a törvényhozás feltételezi, hogy ezt a balesetet téli gumikkal megakadályozhatná.
Ezt azonban nem lehet általánosítani. Például, ha januárban kora reggel vezet munkába, és a hőmérséklet a napsütésben 0 fok felett van, és letér az útról, a biztosítótársaság nem állíthatja egyszerűen azt, hogy súlyos gondatlanságot követett el ezzel a balesettel.
Tovabbi Információ
Kevin Ressler
Biztosítási Szakértö
Német Biztosítás Csoport
eMail: kevin.ressler@ergo.de
web: https://nemetorszagibiztositas.hu
Tel: Telefon: 08122/2285225
Mobil: 00 49 151 22656507
Magyar telefonszám: 003612361231
Fax: 08122/2285233
—————————————————-